『Silberbauer & Blomseth』のカバーアート

Silberbauer & Blomseth

Silberbauer & Blomseth

著者: Klaus Silberbauer & Thomas Blomseth
無料で聴く

En samtale om systemerne, videnskaben og mønstrene bag fænomener og teknologier, der præger alt fra vores dagligdag til menneskehedens ultimative skæbne. Kommentarer eller spørgsmål?

Fang os på Bluesky: https://bsky.app/profile/silberblom.dk

© 2026 Silberbauer & Blomseth
哲学 社会科学 科学
エピソード
  • 121: Nu er vi der snart, ik' - selvkørende biler genbesøgt
    2026/06/22

    Det er over fem år siden, vi sidst talte om selvkørende biler. Det var i episode 23 “Er vi der snart? — Fuld autonomi”. Dengang var Teslas Full Self Driving en ret umoden skabning. Selvom både Waymo og Tesla spillede det lange spil allerede dengang, var skepsissen stor.

    Til trods for vores teknooptimistiske indstilling var vi heller ikke helt overbeviste om, at ægte selvkørende biler ville indfinde sig i vores levetid. Det var imidlertid også dengang, hvor generativ AI ikke for alvor var en del af vores hverdag. Den fremherskende forestilling var stadig, at komplekse problemer krævede kompleks kode for at kunne løses med software.

    Nu er alt forandret. Den 9. juni kunne Færdselsstyrelsen meddele, at Teslas FSD Supervised foreløbigt er godkendt som førerassistentsystem i Danmark. Det kom bag på selv inkarnerede Tesla-ejere som Klaus – der selvfølgelig straks måtte swipe til højre og svinge dankortet for at opgradere sin bil til noget, som i meget svær grad minder om at være et køretøj taget direkte ud af den science fiction, der prægede hans barndom.

    Episoden er ikke en bilanmeldelse, ej heller skal det handle kun om Tesla. Derimod stiller vi spørgsmålet: Hvordan skal vi stole på en maskine, der ofte kører bedre end de fleste mennesker, men ikke desto mindre har vores liv i sine metaforiske hænder? Hvad skal tilliden baseres på? Og hvad ville Løgstrup mon sige til det?

    Og så får Klaus lovet Thomas en prøvetur.

    ****

    Nu også på YouTube — hvis du bedst kan lide din podcast med uden video. https://youtube.com/@silberblom

    ****

    Hvem betaler for Silberbauer & Blomseth?

    Det gør vi selv. Vores indhold er på ingen måde egnet til sponsorer eller reklamer for proteinpulver, VPN-forbindelse eller e-bøger. Så hosting, udstyr og alt det der er på egen regning.

    Det eneste vi beder om til gengæld (hvis du altså kan lide det, vi laver) er at du smider stjerner, og måske oven i købet en lille anbefaling, efter os på Apple Podcast. Det betyder alverden. Vi higer jo allesammen efter anerkendelse i en eller anden form.

    Husk at følge os på Bluesky (@silberblom)

    Linktree

    続きを読む 一部表示
    58 分
  • 120: Blind som en stat – ejendomsvurderinger og reduktionisme
    2026/06/07

    Handler den tragikomiske saga om statens ejendomsvurderingssystem i bund og grund ikke bare om bureaukratisk inkompetence? Det er endnu et stort, offentligt IT-projekt, der er kørt i hegnet, som de jo gør. Thomas mener, at der er mere i det end som så, og lægger rant-bait ud for Klaus.

    Heller ikke en hovedleverandør med flere hatte på og dårlige incitamenter, altså set fra statens og dermed vores allesammens side, kan forklare, hvorfor det er gået så galt. Det begyndte heller ikke at gå galt, da man igangsatte udviklingen af systemet for mere et årti siden.

    Snarere blev kimen til fadæsen lagt for mere end tyve år siden. Hvad er det, der sker, når der går centraladministration i den, og den mangefacetterede virkelighed på parcellerne ude i kommunerne bliver reduceret til ukendelighed, og man prøver at bygge et system ud fra det?

    ****

    Nu også på YouTube — hvis du bedst kan lide din podcast med uden video. https://youtube.com/@silberblom

    ****

    Hvem betaler for Silberbauer & Blomseth?

    Det gør vi selv. Vores indhold er på ingen måde egnet til sponsorer eller reklamer for proteinpulver, VPN-forbindelse eller e-bøger. Så hosting, udstyr og alt det der er på egen regning.

    Det eneste vi beder om til gengæld (hvis du altså kan lide det, vi laver) er at du smider stjerner, og måske oven i købet en lille anbefaling, efter os på Apple Podcast. Det betyder alverden. Vi higer jo allesammen efter anerkendelse i en eller anden form.

    Husk at følge os på Bluesky (@silberblom)

    Linktree

    続きを読む 一部表示
    1 時間
  • 119: Og hvad deraf fulgte – I pandemiens tåge 21
    2026/05/24

    Tuberkulose rører på sig på bemærkelsesværdig vis på hjemlige breddegrader. Mere end 90 grader mod syd fandt andesvarianten af hantavirus sig nogle modtagelige turister og tog på krydstogt i Atlanterhavet.

    En ebolavariant, der ikke findes nogen effektiv vaccine mod, har formentlig ulmet i Congo og Uganda i månedsvis. For ikke at tale om den kollektivt fortrængte covidpandemi, som tårner sig op i baggrunden, og som meget vel kan have skabt betingelserne for de andre trolde, der springer op af æsken.

    Efter næsten tre års pause er det blevet tid til I pandemiens tåge-seriens episode 21.

    ****

    Nu også på YouTube — hvis du bedst kan lide din podcast med uden video. https://youtube.com/@silberblom

    ****

    Hvem betaler for Silberbauer & Blomseth?

    Det gør vi selv. Vores indhold er på ingen måde egnet til sponsorer eller reklamer for proteinpulver, VPN-forbindelse eller e-bøger. Så hosting, udstyr og alt det der er på egen regning.

    Det eneste vi beder om til gengæld (hvis du altså kan lide det, vi laver) er at du smider stjerner, og måske oven i købet en lille anbefaling, efter os på Apple Podcast. Det betyder alverden. Vi higer jo allesammen efter anerkendelse i en eller anden form.

    Husk at følge os på Bluesky (@silberblom)

    Linktree

    続きを読む 一部表示
    54 分
adbl_web_anon_alc_button_suppression_t1
まだレビューはありません